De veelzijdige alg Spirulina

De veelzijdige alg Spirulina

Spirulina, u heeft er vast wel eens iets over gehoord of van gezien. Spirulina (Arthrospira platensis) is een blauwgroene zoutwateralg, welke van nature groeit in mineraalrijke zoutmeren in Mexico en Afrika. De Azteken uit Mexico maakten hier honderden jaren geleden al dankbaar gebruik van en ook bij de inheemse bevolkingen rondom de Sahara woestijn in Afrika is het een all-time favorite. De Spirulina voor hedendaagse consumptie wordt echter gekweekt in Azië en Amerika.

Gezondheidsbevorderende eigenschappen
De blauwgroene kleur heeft deze alg te danken aan de stof chlorofyl. Chlorofyl, ook wel bladgroen genoemd, is een groen pigment wat planten en algen hun groene kleur geeft. Maar wat doet dat gezond uitziende groene poeder en die tabletjes nu precies?

Spirulina is een zeer rijke bron van eiwitten, waaronder alle essentiële aminozuren (de bouwstenen van eiwitten die ons lichaam niet zelf aan kan maken). Daarnaast bevat Spirulina verschillende vitaminen, mineralen, antioxidanten en essentiële vetzuren. Spirulina is een complete all-in-1 voedingsbron. Hierdoor beschikt Spirulina over vele gezondheidsbevorderende eigenschappen. Een aantal van deze eigenschappen bespreken wij graag met u:

  • Vitaliteit en energie
    Bevordert de algemene gezondheid, welzijn en conditie. Geeft meer energie bij (chronische) vermoeidheid en stimuleert het zelfherstellend vermogen. Hierdoor is Spirulina goed inzetbaar bij een verminderde weerstand en bij het aansterken tijdens en na ziekte.
  • Prestatie verhogend
    Verhoogt het prestatievermogen in zowel sport, werk en studie. Werkt op het uithoudingsvermogen en spierherstel bij sportactiviteit door de aanwezigheid van BCAA’s (Branched-Chain Amino Acids). Bevordert het concentratievermogen door het hoge gehalte aan glutaminezuur (energiebron voor de hersenen), wat nuttig is bij werk en studie. Zorgt tevens voor een verhoogt aanpassingsvermogen bij/tijdens ongunstige omstandigheden (adaptogeen).
  • Ondersteuning ontgifting en reiniging (detox)
    Werkt ontzurend, waardoor Spirulina kan worden ingezet bij een verstoord zuur-base evenwicht. De lever is een belangrijk ontgiftingsorgaan. Spirulina kan eveneens worden ingezet bij leveraandoeningen, aangezien het de lever beschermt tegen toxische invloeden van zware metalen, medicijnen en andere lichaamsvreemde stoffen. Door de aanwezigheid van chlorofyl kunnen zware metalen worden geëlimineerd.
  • Natuurlijk antihistaminicum
    Spirulina kan worden ingezet bij allerlei allergieën (hooikoorts, voedselallergieën, etc.). Het vermindert de allergische verschijnselen door het verminderen van het vrijkomen van histamine.
  • Cholesterolverlagend
    Spirulina heeft een positief effect op het cholesterolgehalte. Zo verlaagt Spirulina het totaal cholesterol, LDL (‘slechte’) cholesterol en de triglyceriden. Daar tegenover staat dat Spirulina het HDL (‘goede’) cholesterol juist verhoogt. Dit effect wordt verkregen door de aanwezigheid van plantsterolen die de opname van cholesterol in de darmen afremmen, door de aanwezigheid van GLA en door de verbeterde leverstofwisseling.

Spirulina heeft geen harde celwand van cellulose maar een zachte celwand, waardoor alle nutriënten gemakkelijk en snel worden opgenomen.

Dosering en gebruik
De aanbevolen dagelijkse dosering betreft 1-3 gram per dag. Bij bepaalde klachten kan de dosering worden verhoogd. Spirulina is ‘gewoon’ voeding en kan om deze reden veilig in hoge doseringen genomen worden. Kies bij voorkeur voor een biologisch gecertificeerde variant. Hierbij mag u uitgaan van hoge kwaliteit Spirulina, gekweekt in een natuurlijke, schone omgeving die geregeld wordt getest op verontreinigingen.

U kunt kiezen voor tabletten/capsules of poeder. Het poeder heeft een krachtige eigen smaak waar niet iedereen van houdt. De poeder is wel gemakkelijk hoog te doseren en kan goed gebruikt worden in recepten. Bij de tabletten/capsules heeft u minder last van de smaak. Om aan de betreffende dosering te komen dient u wel minimaal 2-6 tabletten/capsules (á 500 mg) per dag in te nemen.

Bij Spirulina is het van belang de dosering langzaam op te bouwen in verband met de ontgiftende werking op het lichaam. Drink daarnaast voldoende water om deze ontgifting te ondersteunen. Uiteraard blijft het van belang een deskundige te raadplegen alvorens Spirulina te gebruiken in geval van zwangerschap, lactatie, medicijngebruik en ziekte.

Bronnen
Verhelst, G. (2014). Groot handboek geneeskrachtige planten (6de editie). Wevelgem, Belgie: Mannavita.
Velde, J. (2014, 22 april). Superfoods: Blauw-Groene Algen en Spirulina Bieden Veel Gezonde Voordelen. Geraadpleegd op 28 januari 2021, van https://jessevandervelde.com/superfoods-blauw-groene-algen-en-spirulina-bieden-veel-gezonde-voordelen/
Stichting Orthokennis. Spirulina. Geraadpleegd op 28 januari 2021, van https://www.orthokennis.nl/nutrienten/spirulina
Spirulina. (2015, 7 mei). Geraadpleegd op 28 januari 2021, van https://www.sohf.nl/nutrient/spirulina
Helm, D. O. (2021, 22 januari). 12 Bewezen Gezondheidsvoordelen van Spirulina + 4 Recepten. Geraadpleegd op 28 januari 2021, van https://happyhealthy.nl/spirulina/